株式会社オーパス・ワン | Opus One Co., Ltd.

アレクサンダー・コブリン
Alexander Kobrin

- Russia  - Piano

ヴァン・クライバーン、ブゾーニ国際優勝の才能、成熟のとき

 1980年モスクワ生まれ。グネーシン音楽学校、モスクワ音楽院にてタチアナ・ゼリクマン、レフ・ナウモフなどに師事。2005年第12回ヴァン・クライバーン国際コンクール優勝及びナンシー・リー&ペリー・R・ベース金メダル受賞、ブゾーニ国際ピアノコンクール優勝、浜松国際ピアノコンクール最高位、スコットランド国際ピアノコンクール優勝など、多くの国際コンクールで受賞多数。

 ニューヨーク・フィルハーモニック、東京交響楽団、ロシア・ナショナル管弦楽団、ベオグラード・フィルハーモニー管弦楽団、イギリス室内管弦楽団、ミラノ・ジュゼッペ・ヴェルディ交響楽団、スイス・ロマンド管弦楽団、モスクワ・フィルハーモニー管弦楽団、ロイヤル・リヴァプール・フィルハーモニー管弦楽団、ダラス交響楽団、ベルリン交響楽団、 シカゴ・シンフォニエッタ、スウェーデン放送交響楽団、バーミンガム市交響楽団、ワルシャワ国立フィルハーモニー管弦楽団、BBC交響楽団等と共演。共演指揮者は、ミハイル・プレトニョフ、ミハイル・ユロフスキ、マーク・エルダー、ヴァシリー・シナイスキー、ジェームズ・コンロン、クラウス・ペーター・フロール、アレクサンドル・ラザレフ、ワシリー・ペトレンコ、ユーリー・バシュメットなど多数にのぼる。

 エイヴリー・フィッシャー・ホール(ニューヨーク)、ケネディ・センター(ワシントン)、ロイヤル・アルバート・ホール、ウィグモア・ホール(ロンドン)、パリ・ルーヴル美術館、サル・ガヴォ、サル・コルトー、ヘラクラスザール(ミュンヘン)、ベルリン・フィルハーモニー・ホール、モスクワ音楽院ホール、香港ションワン・シビックセンター、ミラノ音楽院ヴェルディ・ホールなど世界各地で演奏。また、ベース・ホールでのクライバーン・シリーズやワシントン・パフォーミング・アーツ・ソサエティ、ラ・ロック・ダンテロン音楽祭、ラヴィニア音楽祭、ベートーヴェン・イースター音楽祭、ブゾーニ音楽祭、ルール・ピアノ・フェスティヴァル、ジョルジェ・エネスク音楽祭、グレジヴォーダン音楽祭、ニューヨーク国際鍵盤楽器フェスティヴァルなどに出演ほか、日本、中国、台湾でもツアーを行う。
 ブゾーニ国際ピアノコンクール、グランプリ・アニマート国際コンクール、ブリュートナー国際ピアノコンクール、アラスカ国際ピアノE-コンクール、ネイガウス国際ピアノ・フェスティヴァルなど、多くの国際コンクールの審査員も務める。レコーディングは、ハルモニア・ムンディ、クォーツ(Quartz)、セントー(Centaur)からリリース。シューマンのアルバム(セントー)は2015年ファンファーレ誌にてトップ5アルバムにランキングされた。

 教育にも力を注いでおり、グネーシン音楽学校、ニューヨーク大学スタインハート校、コロンバス州立シュオブ音楽学校を経て、現在は、イーストマン音楽学校にて教鞭をとる。ヨーロッパ、アジア各地でマスタークラスも開催し、日本、中国、台湾の国際ピアノシリーズや音楽学校でレッスンを行っている。

The distinguished pianist Alexander Kobrin— heralded as the “Van Cliburn of today” by the BBC Russia—has placed himself at the forefront of today’s performing musicians. His many prize-winning performances have been praised for their brilliant technique, musicality, and emotional engagement with the audience. Reviewing Mr. Kobrin’s performance of Mozart’s Sonata in B-flat (K. 333) at the New School’s Mannes College of Music, Allan Kozinn of The New York Times wrote:
“He surrendered neither the smoothness nor the dynamic fluidity that the modern piano allows, and he gave his sense of fantasy free rein, and creating an almost confessional spirit.” — July 25, 2012

Mr. Kobrin has been an active guest soloist with leading orchestras throughout his career, including the New York Philharmonic, Tokyo Philharmonic, Russian National Orchestra, Belgrade Philharmonic, English Chamber Orchestra, Orchestra Verdi, Orchestre de la Suisse Romande, Moscow Philharmonic, Royal Liverpool Philharmonic, Dallas Symphony, Berliner Symphony, Chicago Sinfonietta, Swedish Radio Symphony, Birmingham Symphony, Warsaw Philharmonic, and the BBC Symphony Orchestra. He has collaborated with such conductors as Mikhail Pletnev, Mikhail Jurovsky, Mark Elder, Vassiliy Sinaisky, James Conlon, Claus Peter Flor, Alexander Lazarev, Vassiliy Petrenko, and Yuri Bashmet.
He has appeared in recital at major halls worldwide, including Avery Fisher Hall in New York, the Kennedy Center in Washington D.C., Albert Hall and Wigmore Hall in London, the Louvre Auditorium, la Salle Gaveau and Salle Cortot in Paris, Munich’s Herkulesaal and Berlin’s Filarmonia Hall in Germany, the Great Hall of the Moscow Conservatoire, Sheung Wan Civic Centre in Hong Kong, and the Sala Verdi in Milan, amongst others. Notable past engagements have included recitals under the aegis of the Cliburn Series, Washington Performing Arts Society, Chautauqua Institution Music Festival, La Roque d’Antheron, Ravinia Festival, Beethoven Easter Festival, Busoni Festival, Klavier-Festival Ruhr, Festival Musique dans le Grésivaudan, and International Keyboard Institute & Festival, as well as annual concert tours in Japan, China, and Taiwan.
In addition to his international performing career, Mr. Kobrin has also been an active figure in music education for many years. From 2003 to 2010 he served on the faculty of the Russian State Gnessin’s Academy of Music. In 2010 Alexander Kobrin was named the L. Rexford Distinguished Chair in Piano at the Schwob School of Music at Columbus State University, and from 2013 until 2017 was a member of the Artist Faculty of New York University’s Steinhardt School. In July 2017, Mr. Kobrin joined the faculty of the renowned Eastman School of Music in Rochester, NY. His masterclass schedule has included engagements with the International Piano Series and the Conservatories of Japan and China, as well as jury participation for the Busoni International Piano Competition in Bolzano, Hamamatsu International Piano Competition, Blüthner International Piano Competition in Vienna, E-Competition in Fairbanks, Alaska, and Neuhaus International Piano Festival in Moscow.
Mr. Kobrin has released recordings on the Harmonia Mundi, Quartz, and Centaur labels, covering a wide swath of the piano literature. Bryce Morrison of Gramophone Magazine endorsed his Cliburn Competition release on Harmonia Mundi, writing that “in [Rachmaninoff’s] Second Sonata (played in the 1931 revision), despite fire-storms of virtuosity, there is always room for everything to tell and Kobrin achieves a hypnotic sense of the music’s dark necromancy” (Issue 2, 2006).
Born in Moscow in 1980, Mr. Kobrin was enrolled in the world-famous Gnessin Special School of Music at the age of five, after which he attended the prestigious Moscow Tchaikovsky Conservatory. His teachers have included renowned professors Tatiana Zelikman and Lev Naumov. Mr. Kobrin is the winner of numerous international piano competitions—besides the Van Cliburn, he has garnered prizes from the Busoni, Hamamatsu, and Glasgow International Piano Competitions.